onsdag den 4. juli 2012

Lidt om mig bag tasterne


Jeg hedder Rikke Hansen, er 29 år gammel og bor i udkanten af Esbjerg sammen med min kæreste, vores søn og så venter vi en søn mere om 2 måneder.

Jeg er opvokset på landet lidt udenfor Ribe i en lille landsby som hedder Hillerup. Det er en hyggelig by hvor alle kender alle og der altid er hjælp at hente eller ting at låne. Et specielt samfund som er guld værd.

Jeg har 4 søskende hvor jeg netop er den i midten. Jeg husker pladsen var træng i det lille hus, men vi formåede alligevel at finde albuerum til hinanden.

I den lille landsby legede man på kryds og tværs af alder og køn. Feks husker jeg de mange gange vi har leget enten "spark til dåse", "snekrig" eller "vandkrig". De store skulle man altid være på vagt overfor, men de små kunne man nemt tryne.

Jeg gik i skole på Farup skole. En lille landsbyskole som lå cirka 3 km væk. Der var fra børnehaveklasse og op til 7. klasse, men kun én klasse af hver og nogle årgange husker jeg var meget små. Men det var en hyggelig skole med cirka 100 elever og man kendte alle.

Efter årene på Farup skole kom jeg på Valdemarskolen inde i Ribe. Det var en stor skole i forhold til hvad jeg havde været vant til. Det var både en stor udfordring, men det var spændende at prøve noget andet og have mere muligheder. Der gik jeg i 8. og 9. klasse. 10. klasse tog jeg på Vittenbergskolen som også ligger i Ribe.

Efterfølgende gik jeg på Ribe Handelsskole (HHX) Jeg gik på den internationalelinie hvor vi havde en del udlandsrejser som var noget helt specielt. Jeg blev student i 2003.

Da jeg var færdig med skolegangen valgte jeg at flytte til Herning. Eller rettere sagt flyttede jeg op til min kæreste, Morten som boede i en lille lejlighed i Hammerum. Vi havde på det tidspunkt været kærester i 1 år som havde været "lang distance-forhold", men nu var der endelig tid til at være noget mere sammen.

Efter at have arbejdet henholdsvist i en grillbar og været med til at åbne DSB's "Kort og Godt"-butik i Herning fik jeg elevplads i en tøjbutik i Esbjerg. Derfor valgte vi at bosætte os i en lejlighed i Esbjerg. Planen var at vi ville tage 2 år der og så se hvad der så skete når jeg var færdig med uddannelsen som salgsassistent. Det kom jo an på så meget; jobmuligheder for os begge og om vi var faldet godt til i Esbjerg. Vi endte med at bo 3 år i lejligheden hvorefter vi købte vores lille hyggelige hus i Sønderris som ligger lidt udenfor Esbjerg. Her har vi på nuværende tidspunkt boet i 5 år.

Da jeg var færdig med min uddannelse i tøjbutikken sagde jeg op og prøvede lykken i en ny kæmpe tøjbutik i Blåvand. En spændende butik på 600 kvm med tøj til både drenge og piger. Her lærte jeg mange nye mennesker at kende.

Jeg arbejdede i næsten 2 år i den butik hvorefter jeg fik lov være med til at åbne den nye børnetøjsbutik i Blåvand, som var ejet af den samme mand. Det var sjovt og udfordrende at lære om børnetøj og det var specielt ekstra interessant, da jeg på det tidspunkt lige var blevet gravid. Det hele passede så fint sammen.

Jeg gik på barsel i august 2008 og kom tilbage på job igen sidst i juni 2009, men præcist efter 1 måned på arbejde fik jeg desværre en fyreseddel fordi chefen mente vi var for mange i butikken. Derfor endte jeg med at gå ledig i cirka 14 måneder, men fik så et job i den butik i Esberg som jeg i sin tid var blevet udlært i. Jeg blev ansat på 30 timer for at hverdagen herhjemme bedre kunne hænge sammen. Det er nu 1½ år siden jeg kom tilbage dertil og nu venter min anden barsel lige om hjørnet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar